Rekordní pokuta byla vyměřena Úřadem pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) za rozesílání nevyžádané pošty společnosti, která se zabývá prodejem ojetých automobilů. Podle rozhodnutí, které bylo zveřejněno v pátek, musí firma zaplatit šest milionů korun.
Ilustrační foto Foto: Petr Horník, Právo
„Jde o nejvyšší pokutu za tento druh provinění, kterou za dobu své existence úřad uložil,“ prohlásil mluvčí ÚOOÚ Tomáš Paták.
Podle něj společnost elektronickými prostředky šířila obchodní sdělení i adresátům, kteří k tomu nedali souhlas. „Porušila tím povinnost stanovenou v § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti,“ podotkl Paták.
Rozhodnutí, proti kterému bylo následně podáno odvolání, potvrdila koncem srpna ještě bývalá předsedkyně úřadu Ivana Janů.
„Úřad se v tomto případě nezaměřoval pouze na podané stížnosti, ale prověřoval také celou marketingovou kampaň, která byla prostřednictvím e-mailu odeslána téměř 500 tisícům adresátů, přičemž se zaměřil především na právní titul pro zasílání obchodních sdělení,“ konstatovala vedoucí oddělení obchodních sdělení ÚOOÚ Martina Šnajderová.
„V tomto případě však společnost poukazovala pouze na zavedené postupy při získávání souhlasů. Konkrétně udělené souhlasy předmětných adresátů se zasíláním obchodních sdělení však neprokázala. Úřad tak ve svém rozhodnutí v souvislosti se sběrem kontaktních údajů a příslušných souhlasů se zasíláním obchodních sdělení konstatoval systémové pochybení v této oblasti, čemuž pak odpovídala též výše uložené sankce,“ vysvětlila Šnajderová.
Na skutečnost, že udělený souhlas se zasíláním obchodních sdělení musí být jejich odesílatel schopen náležitě prokázat, upozorňuje úřad opakovaně.
Uloženou pokutu společnost již v plné výši zaplatila. O jakou konkrétní společnost se jedná, však zástupci ÚOOÚ neprozradili.
Komentáře