Z e-shopu na elektronické dálniční známky, jak jej v lednu zdarma navrhli nadšenci z řad programátorů, nakonec stát nevyužije vůbec nic. Použitelná prý byla tak malá část, že už to ani nedávalo smysl.
Článek
Byla to ústřední událost posledního lednového víkendu, kdy se šedesátka dobrovolníků z řad programátorů, vývojářů a webdesignerů rozhodla během občanského hackathonu vytvořit e-shop simulující řešení elektronického prodeje dálniční známky.
Nadšenci chtěli bez nároku na honorář ve svém volném čase státním úředníkům a vládním činitelům demonstrovat, jak relativně jednoduše a levně lze vše vyrobit a není nutné platit horentní částky.
Nonstop akce ajťáků vedených podnikatelem Tomášem Vondráčkem se konala krátce po zveřejnění informace, že resort dopravy chce firmě Asseco za vývoj a čtyřletý provoz centrálního informačního systému k novým dálničním známkám, jehož součástí byl e-shop, zaplatit 401 milionů korun. Právě to vyvolalo bouři nevole i v celém IT světě.
Na mediálně hojně sledovaný hackathon nakonec dorazil i premiér Andrej Babiš s vicepremiérem a novým ministrem dopravy Karlem Havlíčkem, který vystřídal za celou kauzu odvolaného Vladimíra Kremlíka. Práci dobrovolníků oba politici vysoce ocenili a vyvolali dojem, že ji stát také zužitkuje.
„Pokud budeme mít záruky, že ten produkt bude funkční a bude za něj někdo odpovědný, tak předpokládáme, že ho použijeme. Pak budeme soutěžit provoz toho systému,“ prohlásil tehdy premiér.
A i ve svém následném pravidelném nedělním hlášení na Facebooku „Čau lidi“ psal o tom, že využitelnost dobrovolnické práce je na „velice dobré cestě“. Zároveň se pustil do úředníků, kteří měli přípravu e-vinět na starosti.
Po třech měsících je vše jinak. Už je v zásadě jasné, že práce lidí kolem vVondráčka přijde celá vniveč.
Už to nedávalo smysl
„Opravdu to vypadá, že se z toho nakonec nevyužije nic,“ připustili pro Seznam Zprávy Jan Paroubek, manažer pověřený řízením firmy Cendis.
Právě tento státní podnik nakonec po přepracování celého projektu získal na začátku března od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bez tendru za více než 300 milionů korun novou zakázku na vyvinutí a čtyřletý provoz celého centrálního systému pro e-viněty.
Lidé z Cendisu hledali několik týdnů s organizátory hackathonu možnosti, jak alespoň část dobrovolnického díla využít. Nakonec se ale prý ukázalo, že by šlo o tak malou část systému, že to už ani jedné straně nedávalo valný smysl.
„Oni za ten lednový víkend udělali velké množství práce a já ji naprosto respektuji, ale aby to bylo využitelné v informačním systému veřejné správy, to je trošku jiný level. Snažili jsme se tam najít nějaký průsečík, ale opravdu to směřuje k tomu, že se z toho nepoužije nic,“ uvedl Paroubek.
Podobně o výsledcích jednání se SFDI a Cendisem referuje i hlavní organizátor dobrovolnické práce Tomáš Vondráček. „Ano, vypadá to tak, že se z toho nevyužije vůbec nic,“ reagoval podnikatel na dotaz redakce a připustil jistou rozmrzelost.
Na jedné straně chápe argumenty zástupců státu, na druhé má pocit, že úředníky preferované a už odsouhlasené řešení je v některých bodech až příliš složité a rigidní. A i to prý nakonec znemožnilo použít práci dobrovolných programátorů.
„V době, kdy jsme ten hackathon dělali, jsme ještě neměli úplně detailní přehled o tom, jaké všechny služby pro veřejnost chce stát poskytovat. Udělali jsme tedy svůj vlastní návrh, přičemž jsme se inspirovali slovenským, rakouským a maďarským modelem, kde už dávno funguje. Státní fond dopravní infrastruktury nakonec ale trval na některých funkcionalitách, které v tom našem řešení nejsou,“ poukázal Vondráček na třecí plochy.
Zástupci státu nechtěli couvnout ze zvoleného architektonického řešení systému i výsledné podoby pro uživatele. „Oni trvají na některých věcech, jako je grafika, uživatelské rozhraní. V době, kdy jsme to tvořili, nebyly podklady veřejné, tak jsme to udělali podle sebe. Ve výsledku by to teď znamenalo poměrně významné úpravy. De facto zahodit většinu věcí a v podstatě to celé předělat,“ uvedl také Vondráček.
Jistá nesourodost podle Vondráčka prý vznikla i tím, že dobrovolníci své dílo vytvořili v technologii .Net, kdežto tým lidí z Cendisu je zvyklý pracovat hlavně s konkurenční PHP. Kdyby se mělo vše předělávat, nebylo by to též efektivní.
Vyléčen z naivity
Vondráček prý měl od začátku tušení, že to dopadne podobným způsobem.
A dnes pokládá trochu za naivitu, když na chvíli uvěřil, že by práce ve stoupě skončit nemusela. Připouští, že jakýkoliv programátor má problém převzít rozdělanou práci jiného programátora a ve výsledku za ni nést odpovědnost. Je mu prý také jasné, že stát nemůže vše nekriticky přijmout. Ale ve výsledku si stejně není jistý, zda některé uváděné důvody nemohou být jen zástupné.
„Z těch diskusí, co jsme absolvovali, jsem cítil pragmatický přístup. Pokud v tom jsou ony opravdové důvody, tak je to asi očekávatelný scénář. Samozřejmě si ale také kladete otázku, zda se třeba někomu jen nechtělo dělit se s námi o kus těch pomyslných vavřínů. Nebo zda si to prostě jen nechtěli udělat po svém,“ zamýšlí se Vondráček.
Výmluvné a trochu paradoxní na celém příběhu je i fakt, že přípravu celého projektu nadále řídí ředitel SFDI Zbyněk Hořelica a náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Dva lidé, kterých se premiér Babiš chtěl v lednu zbavit.
„Jsem naštvanej na úředníky, kteří jsou pod státní službou, díky tomu si můžou dělat, co chtějí, páchat škody, aniž by za to nesli následky. Jako jsme teď svědky v případě ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury přímo zodpovědného za zpackanou 401milionovou zakázku a prvního náměstka na ministerstvu dopravy. Můžeme je leda tak vyzývat, aby rezignovali, ale to je všechno,“ uvedl tehdy na Facebooku Babiš.
Nový systém by měl být zprovozněn do začátku letošního prosince. Je otázkou, zda to lze stihnout, když na SFDI a v Cendisu má proběhnout ještě sedm dílčích tendrů, jak v minulých dnech také informovaly Seznam Zprávy.
Komentáře