Přes šest stovek stížností poslali Úřadu pro ochranu osobních údajů lidé od květnového zavedení nařízení GDPR. Podnětů tak meziročně přibylo asi trojnásobně. Nejčastěji si lidé stěžují kvůli pořizování kamerových záznamů nebo na nevyžádané telefonáty obchodníků.
„Operátora jsem upozornil, že o danou nabídku nestojím a nepřeji si, aby mi vaše společnost takové nabídky poskytovala. O toto jsem žádal při obdobném telefonátu před několika měsíci,” napsal v e-mailu Petr z Prahy společnosti, která ho obtěžovala s nabídkami povinného ručení.
Muž zároveň firmu upozornil, že posílá podnět Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), protože kontakt považuje za nevyžádané obchodní sdělení.
Od letošního 25. května, kdy GDPR nabylo účinnosti, se počet podobných stížností prakticky ztrojnásobil. „Úřad jich eviduje celkem 630,“ řekl Radiožurnálu mluvčí Vojtěch Marcín.
„Převládají stížnosti ohledně kamerových systémů a telemarketingu. Tam registrujeme několik desítek podání. Poměrně výrazné zastoupení mají i stížnosti na vyžadování souhlasu – dle stěžovatelů – způsobem, který nekoresponduje s pravidly, například transparentnost,“ přiblížil Marcín.
Na to upozorňuje i nezisková organizace Iuridicum Remedium, která se zabývá ochranou soukromí.
„Ty žádosti se tvářily jako něco naprosto nezbytného, jinak přijdete o možnost telefonování,“ vysvětlil právník organizace Jan Vobořil.
Úřad blíže prověřuje celkem šest případů z oblasti GDPR. Žádnou pokutu ale zatím neudělil. „Čekáme na českou doplňující legislativu,“ dodal mluvčí Marcín.
Evropská pravidla GDPR má pro Česko upřesnit takzvaný adaptační zákon, který projednává Poslanecká sněmovna. Kromě výše sankcí se poslanci zatím neshodli například na věkové hranici pro vstup na sociální sítě.
Komentáře